Fjuk skole til Fjuktjern og Hauketjern

I bildet over vises utsikten fra Askhøgda i

Blaker med vidt utsyn.

Turen går fra Fjuk skole til Fjuktjern og Hauketjern

Skogsturen til Fjuktjern og Hauketjern starter ved Fjuk skole og krysser Fjukveien, går forbi Fjuk gård og følger en skogsvei inn i skogen. Første stopp er ved Gjertrudsteinen som ligger ved steinbruddet ved Fjuk. Derfra fortsetter skogsveien oppover til Askhøgda.

Etter å ha gått et stykke oppover skogsveien, går en traktorvei/sti av til venstre. Denne følges til man kommer til stien som går mellom Fjuk og Askhøgda. Stien går oppover til utsiktspunktet på Askhøgda. Der er det flott utsikt utover landskapet og man kan nesten se utover syv prestegjeld.

Skogen er borte på deler av Askhøgda, som følge av hogst. Til tross for hogstfeltet er stien godt synlig og opptråkket. Etter å ha gått et lite stykke kommer man til et stikryss og der kommer en annen sti fra Fjuk. Da er det ikke langt igjen til Fjuktjern som ligger innpå Askhøgda.

Fjuktjern er et fint lite tjern der det ligger mellom Askhøgda og Gunhildrudhøgda. Langs nordsiden av Fjuktjern, mot toppen av Askhøgda, går stien delvis i et litt bratt terreng til dalføret mellom Askhøgda og Gunhildrudhøgda. Området er godt brukt, så det byr ikke på store problemer å passere der.

Fra det lille dalføret går stien ned på baksiden av Askhøgda til ei lita myr hvor veien opp gjennom Hudalen ender. Veien følges et lite stykke i retning Stagrim, men tar av opp en tømmertransportvei som leder opp til et hogstfelt. Skogsveien har dype spor etter hogstmaskiner og går stedvis over myrlendte partier.

Vel oppe på hogstfeltet er det utsikt utover skogområdet, men Hauketjern er ikke synlig for det ligger litt nede i terrenget bak trærne. Der er det bare å følge terrenget nedover, for stier er det ikke der. Nede på måsan ved Hauketjern er det bare å krysse den.

Hauketjern ligger som en fredlig plett innpå åsen. Der er den en bålplass med tømmerstokker å sitte på og fin utsikt utover Hauketjern. Fra Hauketjern går en godt synlig sti nedover Hauketjernslia til kommunedelet mellom Lillestrøm og Nes. Stien går videre i et hogstmaskinspor.

Etter å ha fulgt sporet et stykke, går en svak sti av til venstre. Den følges til Hauketjernbekken, som krysses og turen videre går på stien som kommer fra Stagrimsåsen. I et stikryss nederst i lia, går stien til Fleskebua, en lokal attraksjon i Blaker.

Fleskebua er en stor stein som det er mulig å krype under, noe jegere har gjort for å overnatte der. Fra Fleskebua følges stien tilbake igjen og fortsetter mot Stagrimsåsen. I et stikryss følges stien som er merket mot "Dammen". Hvilken dam det er, er litt uvisst.

Etter å fulgt stien et lite stykke, kommer man til en dam i skogen, som ligger ovenfor Stagrim gård. Den passeres og stien går over et hogstfelt og ned til veien som går opp Hudalen. Fra Hudalen går en skogsvei tilbake til Fjuk gård. Da er det ikke langt igjen til Fjuk skole.

​Turen er 14,2 kilometer lang.

Kartet viser hvor turen går, med start og stopp ved Fjuk skole.

Klikk på ett av bildene for å åpne fremvisningen.

Beveg en finger over bildet for å vise bildebeskrivelsen.

Hvordan komme seg til Fjuk skole?

Fjuk skole ligger langs med Fjukveien i Blaker, Lillestrøm kommune. Det er begrenset med kollektivtrafikk dit og parkeringsmulighetene er svært redusert i skoletiden fram til klokka 17.00. Etter det og i helgene kan man parkere på parkeringsplassen bak Fjuk skole.

Flere turer i samme kommune:

Turemner

10 tilfeldige turer

Kristiania i Oslo

En historisk rundtur i området rundt Akershus festning.

Langs Glomma fra Rånåsfoss til Leirsund over skogen

Turen går fra Rånåsfoss langs Glomma til Nordre Hammaren gård og i skogen over til Leirsund.

En runde over Neslerudåsen

Turen over Neslerudåsen starter og slutter i Borgenvegen på Rånåsfoss.

Tandbergfjellet til Kroken og Larsrud

Turen går fra Tandbergfjellet og en runde om Kroken og Larsrud.

Osthaugen og Nevertjenn

Turen går fra Sagstua til Osthaugen og Nevertjenn.

Ellingsjøen rundt

Turen går en runde rundt Ellingsjøen i Fenstad med start fra Kårstad ved Ålandsvegen.

Farshatten

Turen til Farshatten begynner ved Stampetjernet og går langs østsiden av tjernet til toppen.

Dragsjøhytta til Drognessæter

Turen tar en runde fra Dragsjøhytta om Drognessæter og Fjellfoten.

Klebersteinsbruddene på Brennepåsen og Piggåsen

Turen går til klebersteinsbruddene på Brennepåsen og Piggåsen som ligger langs med Gamle Roven vei på Lystadmoen.

Sørum skole til Neskollen

Turen går fra Sørum skole til Jultonåsen, Holtfjellet, Hvamseter og Neskollen.