I bildet over vises utsikten fra Farshatten mot Stampetjernet i Skogsbygda.

Turen går til Farshatten

Turen til Farshatten har flere utgangspunkt, men denne turen begynner og slutter ved Stampetjernet, et populært badevann i Skedsmo. Langs østsiden av Stampetjernet har det fra gammelt av gått en sti. Den begynner ved badeplassen og fortsetter forbi "berget", et fjellparti som det hoppes og stupes fra. Derfra går den inn i vika og fortsetter rett fram langs med Stampetjernet til skogholtet i enden, der hvor bekken fra Lundertjernet kommer rennende. Derfra går stien videre opp til Lundertjernet.

Oppe ved Lundertjernet går to stier opp til Farshatten. Den første er veldig bratt, mens den andre er mindre bratt, men litt kronglete å komme til. Langs med Lundertjernet ligger ei steinrøys som er litt utfordrene å komme forbi, men det går. Etter å ha kravlet seg opp den mindre bratte stien går den videre mot stien som går opp på baksiden av Farshatten, og over bygdeborgmuren. Velger man å gå opp den første stien, den veldig bratte, kan man gå en annen trasé opp til toppen av Farshatten, som går utenom bygdeborgmuren.

Vel oppe på Farshatten er utsikten formidabel i retning Stampetjernet og forbi. Der kan man se helt til åsene i Østmarka. Farshatten er godt synlig i nærområdet, for fra Stampetjernet stikker Farshatten tydelig opp i terrenget i enden av tjernet. Å gå over bygdeborgmuren som ligger på baksiden, på nordsiden av Farshatten, har vært en del av den naturlige ruta opp til Farshatten gjennom alle år, men med stor økning i antall besøkende de siste årene, har bygdeborgmuren blitt slitt.

På vestsiden av Farshatten er det mindre bratt og mulig å gå både opp og ned. Den traseen er også utenfor bygdeborgmuren. Etter å ha kommet seg ned der er det ikke langt til stien som går til Farshatten. Stien videre kan følges enten til Lunderåsen eller til Stampetjernet. Stien tilbake til Stampetjernet har vært mye i bruk de siste årene og det vises tydelig med en godt opptråkket sti. Stien ender i en skogsvei som følges det siste stykket ned til Stampetjernet.

Kartet viser hvor turen går, med start og stopp fra Stampetjernet.

Klikk på ett av bildene for å åpne fremvisningen.

Beveg en finger over bildet for å vise bildebeskrivelsen.

Hvordan komme seg til Farshatten?

Kollektivtransport er svært begrenset å bruke for å komme seg til Stampetjernet, hvis man ønsker å gå derfra. Det er buss bare to ganger daglig i ukedagene. I helgen er det ingen slik transport. Fra Leirsund følges Branderudveien, Fv. 1539 helt til enden og da er det bare noen få hundre meter igjen til parkeringplassen ved Stampetjernet. På Branderud gård hvor Fv. 1539 ender kan man se Farshatten og Stampetjernet i nordøstlig retning, og veien dit går ned en litt bratt vei i enden av gårdsplassen.

Flere turer i samme kommune:

Turemner

10 tilfeldige turer

Lunderåsen til Farshatten og Størsrudåsen

Turen går fra Lunderåsen til Farshatten, Kopperudlia og Størsrudåsen.

Langtur i Skogsbygda

Langturen er en tur i Skogsbygda og nære områder, som Vinsnesskogen, Faldalen og Kopperudlia.

Langs Glomma fra Nystua Skårer til Bingsfoss

Turen går langs med Glomma fra Nystua Skårer i Fet til Bingsfossen i Sørum.

Høgåsen til Langvatn og Langvasslia

Skogsturen går fra Trangsrudvegen i et historisk terreng til Myrvika, Høgåsen, Langvatn og Langvasslia.

Finholtsjøen rundt fra Haga skytebane

Turen begynner ved parkeringsplassen på Haga skytebane og går til Finholtsjøen, rundt Finholtsjøen og Vaskesjøen.

En runde på Hauglifjellet

Turen som går en runde på Hauglifjellet begynner og slutter ved Skihytta på Asakmoen.

Kvennhusbekken

Kvennhusbekken har noen fine små fossefall og ender sin ferd i Kvennhusevja før den havner i Glomma.

Klebersteinsbruddene på Brennepåsen og Piggåsen

Turen går til klebersteinsbruddene på Brennepåsen og Piggåsen som ligger langs med Gamle Roven vei på Lystadmoen.

Dypdalen

Turen er en runde i Dypdalen i Fet, som er en ravinedal.

Kristiania i Oslo

En historisk rundtur i området rundt Akershus festning.