Farshatten

Å gå til Farshatten er en fin tur i et variert terreng. Parkeringsplassen ved Stampetjernet er et godt utgangspunkt. Her er det god plass og avgiftsfri parkering. Turen til Farshatten er enklest å gå på vestsiden av tjernet. Det er fullt mulig å gå på østsiden, men det er veldig bratt opp til Farshatten fra Lundertjernet. Det er best å gå ned der.

Turen kan også begynne på Lunderåsen og hele tiden stiger stien derfra slakt oppover. Bredere og lettere å gå på er stien fra Lunderåsen, men litt lengre. Fra Tretjernet er det også mulig å gå turen fra. På motsatt side av innkjøringen til Torgenrud gård, ved Sjursrud, går en sti inn i skogen som kan følges helt til Farshatten eller å gå om Røverhula.

Vel oppe på toppen av åsen er det fin utsikt sydover mot Stampetjernet, Kongsrudtjernet, Rudskulen, Svelle og helt til åsryggene i østmarka.

Fra Farshatten kan man gå til andre turmål i nærheten som Røverhula, Størsrudåsen eller Bjørnholen. Alle disse turene er fine familieturer og bidrar til fine naturopplevelser for store og små. Å ta turen til Farshatten er et populært turmål for mange turglade mennesker.

Fra Stampetjernet går en sti opp til en skogsvei. Den følges helt til stien som er merket med et skilt til Farshatten. Hele tiden er det stigning, også opp stien i skogen noen hundre meter. Etterhvert flater stien litt ut før den går ned i en liten dal og opp igjen på andre siden. Nå nærmer stien seg stien fra Lunderåsen og derfra går de opp til toppen av Farshatten.

Upublisert på ut.no

Fra Stampetjernet går stien langs med østsiden av tjernet helt nordenden. Derfra går en skogsvei opp til Lundertjernet. Terrenget er bratt og vilt opp mot åsen.

Fra Lundertjernet går en sti langs med tjernet og over ei lita steinrøys før den går opp på baksiden av Farshatten. Da er det ikke langt igjen til toppen av åsen.

Med start fra Stampetjernet går stien opp til en vei som følges til enden ved et lite sanduttak. Derfra går det en sti rett inn i skogen som følges ett par hundre meter til en stikryss og stien til Røverhula går av mot høyre. Denne følges helt fram til hula, men rundt hundre meter før hula deler stien seg og her er det viktig å ta den litt utydlige til høyre.

Etter å ha passert Røverhula går turen i terrenget utenfor sti over åsen til stien til Farshatten dukker opp. Etter å ha vært og tittet på utsikten på Farshatten går turen ned til Lundertjernet og videre til Stampetjernet og langs østsiden tilbake til parkeringsplassen.

Turen som ligger på UT.no er en lengre tur som går om Kopperudlia og Bjørnholen, men den første delen fram til Farshatten er den samme som på denne turen. Fra Farshatten kan turen som går om østsiden av Stampetjernet, følges tilbake til parkeringsplassen.

Skogsturen begynner ved innkjøringen til Torgenrud, ved Sjursrud. Derfra går en sti inn i skogen på motsatt side av veien. Denne følges til et hogstfelt, og derfra rett fram over hogstfeltet til man kommer til en bred sti som er en del av 10-kilo-metersløypa om vinteren.

Denne følges opp over åsen og til en sti som går av til høyre, og som attpåtil er merket med et skilt til Farshatten. Stien følges til en er ute av skogen og på en skogsvei. Nytt skilt til Farshatten dukker opp og stien følges helt til toppen av åsen.

Upublisert på ut.no

Innerst i Lundervegen er en liten parkeringsplass for ett par, tre biler. Derfra går en sti opp et lite fjellparti og videre oppover åsen. Hele tiden er det en slak stigning helt til man kommer til høyspentlinja som deler Ausenfjellet i to.

Så går stien litt slakt nedover til stidelet fra Stampetjernet. Derfra går stien lltt bratt ned i dalsøkket ved Farshatten og da er det ikke langt igjen til toppen.

Andre poster i samme kategori

Stampetjern, Dammyra og Bjørnholen - Øysteins turside

Stampetjern, Dammyra og Bjørnholen

Skriv en anmeldelse
Skogsturen går fra Stampetjernet til Kastet, Dammyra og Bjørnholen.
Heiarunden - Øysteins turside

Heiarunden

Skriv en anmeldelse
Heiarunden går rundt tjernet Heia i Fet.
Skithytta til Asaklandet - Øysteins turside

Skihytta til Asaklandet

Skriv en anmeldelse
Turen går mest langs vei fra skihytta på Asakmoen til Asaklandet.
Skogstur til Eievarden - Øysteins turside

Skogstur til Eievarden

Skriv en anmeldelse
Skogsturen til Eievarden går langs en tydelig merket og opptråkket sti.
Jølsenåsen - Øysteins turside

Jølsenåsen

Skriv en anmeldelse
Skogsturen til Jølsenåsen går i en skog uten mange stier.
Asakrunden - Øysteins turside

Asakrunden

Skriv en anmeldelse
Asakrunden er en skitur langs Asakplatået og jordene ved Leirelva.