En runde på Hauglifjellet

I bildet over vises Asakgrenda med Hauglifjellet i bakgrunnen.

Turen går en runde på Hauglifjellet

Skogsturen som går en runde på Hauglifjellet begynner og slutter ved Skihytta på Asakmoen. Derfra følger den lysløypetraseen fram til sandtaket og følger så dette langs en sti til Branderudveien. Veien krysses og over til skogkanten bak det lille sandtaket og går langs dette til en sti lengst vest på Hauglifjellet.

Alternativet er å gå fra skihytta langs Flaenveien til Branderudveien og gå ned veien mot renseanlegget i Hauglifjellet. Etter ett par hundre meter går en sti opp til høyre og opp i skogen. Første sti til venstre går over vestsiden av Hauglifjellet.

Over toppen på Hauglifjellet går en sti ned til venstre og den går ned et ganske bratt terreng, ned til den gamle lysløypa som gikk i en runde bak Asak skole. Etter noen hundre meter går en skogsvei av til høyre. Denne følges helt til man kommer til trafostasjonen på Ausen.

Fra Ausen går Dragonstien over den østlige delen av Hauglifjellet. Etter å ha gått over det meste av åsen, gjør stien en liten "knekk" i en sving og der går en sti ned til venstre, mot Tretjernet. Der stien flater litt ut, før den fortsetter ned en bratt bakke til tjernet, ligger det en liten jettegryte på nedsiden av et lite berg, på venstre side av stien.

Ved jettegryta har det kommet en lysledning og denne følges opp på åsen igjen, forbi hytta som ligger ovenfor Tretjernet og til en sti som går opp og møter Dragonstien igjen. Resten av turen går ned Hauglifjellet til det lille sandtaket og samme sti tilbake til lysløypa og skihytta.

Kartet viser turen med start og stopp ved Skihytta på Asakmoen.

Klikk på ett av bildene for å åpne fremvisningen.

Beveg en finger over bildet for å vise bildebeskrivelsen.

Hvordan komme seg til skihytta på Asakmoen?

Bil er det absolutt beste fremkomstmiddelet for å komme seg til Skihytta på Asakmoen. Fv. 1539 følges fra Leirsund. Bussrute 335 kjører bare formiddags- og ettermiddagsruter i ukedagene til/fra Branderud med stopp på Asaktoppen. Derfra er det bare ett par hundre meter å gå til Skihytta på Asakmoen.

Flere turer i samme kommune:

Turemner

10 tilfeldige turer

En runde i Fet

Turrunden begynner på Garderåsen og går til Veståsen, Bergerbekken, Rakkemåsan, Holtåsen og Faldalen før den ender ved utgang...

Bjørnholen

Turen går fra Dammyra, opp Borkedalslia til Bjørnholen og tilbake om Størsrudåsen.

Langs Glomma fra Nystua Skårer til Bingsfoss

Turen går langs med Glomma fra Nystua Skårer i Fet til Bingsfossen i Sørum.

En runde på Hauglifjellet

Turen som går en runde på Hauglifjellet begynner og slutter ved Skihytta på Asakmoen.

Lunderåsen til Farshatten og Størsrudåsen

Turen går fra Lunderåsen til Farshatten, Kopperudlia og Størsrudåsen.

En runde på Asakmoen

Turen går en runde på Asakmoen med start og stopp fra skihytta i Flaenveien.

En rundtur ved Mellomhammaren

Turen går fra Mellomhammaren til Korpefjellet, Bæregtjernet, Pussemyra, Elghytta, Bjørnholen, Kohinor, Ruserud og Røysa.

Eievarden

Turen til Eievarden går langs en tydelig merket og opptråkket sti fra Sæterstøa.

Finholtsjøen rundt fra Haga skytebane

Turen begynner ved parkeringsplassen på Haga skytebane og går til Finholtsjøen, rundt Finholtsjøen og Vaskesjøen.

Kristiania i Oslo

En historisk rundtur i området rundt Akershus festning.