Stampetjernet, Røverhula, Farshatten og Bjørnholen

I bildet over vises Stampetjernet og Farshatten.

Turen går fra Stampetjernet til Røverhula, Farshatten og Bjørnholen

Skogsturen begynner ved badeplassen på Stamptjernet. Der går en sti opp i skogen og til en skogsvei. Denne følges helt til enden, i et lite sanduttak. Der går en sti inn i skogen som følges ett par hundre meter, til ei lita myr. Rett før myra går en sti av til høyre og videre til Røverhula.

Hundre meter før Røverhula blir stien litt utydlig og da er det viktig å følge langs brattfjellet og ikke ta av den tydlige stien. Fra Røverhula går stien et stykke oppover før man må ut i terrenget og gå over åsen mot stien som går til Farshatten. Ei lita myr krysses rett før den stien.

Stien til Farshatten er godt opptråkket og lett å følge helt til den går sammen med stien som kommer over Ausenfjellet og går sammen ned til dalsøkket ved Farshatten. Så er det opp til toppen av Farshatten og nyte utsikten før skogsturen går ned på baksiden av Farshatten, til Lundertjernet.

Fra Lundertjernet går skogsturen opp Kopperudlia på en litt utydlig sti til en skogsvei og videre på sti oppover og under høyspentlinja som deler marka i to, og bort til Frognerhytta. Der går stien videre opp til Bjørnholen. En alternativ sti går opp fra hogstfeltet og rett til Bjørnholen.

Fra Bjørnholen går en annen sti nedover Kopperudlia igjen, til en skogsvei og videre bort til der hvor stien til Frognerhytta går, videre nedover Kopperudlia og ned til Stampetjernet, til den første vika man kommer til fra badeplassen. Da er det kort vei til parkeringsplassen.

Skogsturens lengde er på 6,7 kilometer.

Kartet viser turen fra Stampetjernet til Røverhula, Farshatten og Bjørnholen,

Klikk på ett av bildene for å åpne fremvisningen.

Beveg en finger over bildet for å vise bildebeskrivelsen.

Hvordan komme seg til Stampetjernet?

Kollektivtransport er svært begrenset å bruke for å komme seg til Stampetjernet, hvis man ønsker å gå derfra. Det er buss bare to ganger daglig i ukedagene. I helgen er det ingen slik transport. Fra Leirsund følges Branderudveien, Fv. 1539 helt til enden og da er det bare noen få hundre meter igjen til parkeringplassen ved Stampetjernet. På Branderud gård hvor Fv. 1539 ender kan man se Farshatten og Stampetjernet i nordøstlig retning, og veien dit går ned en litt bratt vei i enden av gårdsplassen.

Flere turer i samme kommune:

Turemner

10 tilfeldige turer

Brautersetra til Østre Tresjøen

Turen går fra Dragsjøvegen ved Brautersetra til Tjuvknatten og Østre Tresjøen og Lærerinnestien tilbake.

Sørum skole til Neskollen

Turen går fra Sørum skole til Jultonåsen, Holtfjellet, Hvamseter og Neskollen.

Eievarden

Turen til Eievarden går langs en tydelig merket og opptråkket sti fra Sæterstøa.

Ulviken til Tjuvknatten og Østre Tresjøen

Turen går på sti og vei fra Ulviken til Tjuvknatten og Østre Tresjøen.

Klebersteinsbruddene på Brennepåsen og Piggåsen

Turen går til klebersteinsbruddene på Brennepåsen og Piggåsen som ligger langs med Gamle Roven vei på Lystadmoen.

Skihytta til Korpåsen og Steindalen

Turen går fra Skihytta på Asakmoen til Korpåsen og Steindalen.

En runde i Lillomarka naturreservat

Turen går fra Solemskogen til Revlikollen, Slengfehøgda, Grytlihøgda og Store Gryta.

Kvennhusbekken

Kvennhusbekken har noen fine små fossefall og ender sin ferd i Kvennhusevja før den havner i Glomma.

En rundtur ved Mellomhammaren

Turen går fra Mellomhammaren til Korpefjellet, Bæregtjernet, Pussemyra, Elghytta, Bjørnholen, Kohinor, Ruserud og Røysa.

Seteråsen til Røysa og Taterstigen

Turen går til Seteråsen, Røysa og Taterstigen i et område med mange kulturminner.